Openingstijden: ma t/m vr 08:00-22:00, za 09:00-17:00 uur

   

Bel 085-76 00 131 - Landelijk nummer

De eerste autosloperij

Pas geleden verscheen er ergens een heel lang artikel in het Engels met de titel “Why Tesla will change the world”. Waarom dat volgens de schrijver zo is moeten we nog steeds lezen, want we waren halverwege afgeleid. In het artikel kwam namelijk een gedeelte voor over de eerste auto. En toen vroegen wij ons af: Wat telt als ‘de eerste auto’…? En wanneer verscheen de eerste autosloperij dan?

Zeil of buskruit

Volgens Wikipedia werd de auto uitgevonden in 1885. Deze had wel enkele voorlopers die in een apart hoofdstuk genaamd “Voorgeschiedenis” worden behandeld, zoals een zeilwagen die al rond 1830 voor Christus bestaan zou hebben.
Later hadden de Chinezen voertuigen die werden aangedreven door buskruit, maar hiermee konden geen lange afstanden worden afgelegd.

Speeltje voor de keizer

auto-1678Een missionaris in China, de jezuïet Pater Ferdinand Verbiest, werd in 1670 de hoofd wiskundige en -astronoom voor de keizer, nadat hij een wedstrijd had gewonnen wie de meest accurate kalender kon maken. De verliezer zou overigens levend in stukken worden gehakt. In zijn nieuwe positie ging hij de uitvinders toer op, en bouwde de pater in 1678 een stoomvoertuig voor de Chinese keizer Kangxi. De keizer kreeg deze ‘auto’ kado.

Van stoomauto naar stoomtrein

De eerste kar die autonoom kon rijden werd op het einde van de 18e eeuw ontworpen door de Franse officier Nicolas-Joseph Cugnot en gerealiseerd door M. Brezin in 1769. Cugnot begon in 1765 te experimenteren met stoom-aangedreven voertuigen om zware kanonnen te kunnen trekken. Zijn driewieler zou 4 ton hebben kunnen trekken aan 4 km/u. De boiler moest wel elke 15 minuten worden bijgevuld. In 1771 veroorzaakte hij het allereerste automobielongeval ooit door met zijn voertuig op een stenen muur te rijden. Dit soort wagens bleek enkel geschikt te zijn om op een stevig en vlak terrein te rijden. Daarop bouwde men voor deze voertuigen wegen die bestonden uit 2 metalen rails. De stoomwagens werden groter en zwaarder en waren in staat om een aantal andere wagens te trekken. Hiermee werd de stoomtrein een feit.

Veteranen

Het eerste tijdperk in de geschiedenis van de auto zelf begint in 1885 en eindigt in 1904. Dit tijdperk wordt ook het Veteraan-tijdperk genoemd.
Algemeen wordt erkend dat de eerste automobielen met verbrandingsmotor op benzine zo goed als gelijktijdig werden gebouwd door meerdere uitvinders die onafhankelijk van elkaar werkten. Voor dit kon gebeuren ontdekte een Oostenrijkse chemicus, Abraham Shreiner, eerst de benzine. Aldus Wikipedia.

Auto’s op aardolie

In 1860 patenteerde Etienne Lenoir een motor die op turfgas draaide. Die werkte echter niet goed en hij verving het turfgas door petroleumgas. Dat was de eerste motor die door aardolie werd aangedreven. De motor had een behoorlijk succes en werd onder andere gebruikt om elektrische stroom op te wekken voor de Parijse straatverlichting. Lenoir installeerde zijn motor op een koets en maakte een rit van 11 km, waar hij 3 uur over deed. Te voet was hij dus sneller geweest. Hierna stopte hij met voertuigen bouwen.

In 1862 ontdekte Alphonse Beau de Rochas hoe hij het brandstofmengsel in een motor kon comprimeren in dezelfde cilinder als waarin het tot ontploffing werd gebracht. De cyclus met 4 stappen die aldus werd uitgevonden (gasmengsel inbrengen, samendrukken, tot ontploffing brengen en uitlaatgassen uitstoten) werd later door Nicolaus Otto gepatenteerd omdat de Rochas dit had nagelaten. De Duitser Nicolaus Otto ontwierp in 1862 een motor met deze 4 slagen. Die ottomotor of viertaktmotor stond mee aan de basis van de uitvinding van de automobiel.

Rode vlag

Ook in Groot-Brittannië werd gewerkt aan de ontwikkeling van de automobiel. In 1801 bouwde de Britse ingenieur Richard Trevithick een driewieler stoomwagen met achterwielaandrijving. Er werd echter een wet van kracht die de verplichting oplegde dat een automobiel op de openbare weg moest worden voorafgegaan door een persoon te voet die met een rode vlag moest zwaaien (’s nachts moest dat een rode lantaarn zijn) en op een hoorn blazen. Daardoor viel de auto-ontwikkeling daar stil en ging men zich in Groot-Brittannië op de ontwikkeling van spoorweglocomotieven richten.

Auto’s op Elektriciteit

Hoewel de eerste proeven met elektrische auto’s al in de jaren 1830 werden gedaan (o.a. door Sibrandus Stratingh), kwamen rond 1890 de eerste elektrische auto’s op de markt. Deze voertuigen, die een batterij hadden die met netstroom moest worden opgeladen, hadden het voordeel erg stil te werken en weinig onderhoud te vragen. Ze genoten ook enigszins aanzien omdat enkel gegoede mensen in die tijd netstroom hadden en de auto opladen als stijlvoller werd beschouwd dan hem voltanken met benzine. Omdat elektrische voertuigen ook nog eenvoudig in gebruik waren werden ze het populairste vervoermiddel, vooral voor vrouwen.

Op een of andere manier is deze populariteit toch weer weggezakt, aangezien auto’s de laatste eeuw vooral op benzine en diesel rijden.
Tot de elektrische auto toch weer een opmars maakte, onder invloed van olieprijzen en milieubelangen. Daar had men in de 17e eeuw nog niet veel zorgen over.

Autohandelaar en Autosloperij

Natuurlijk waren er toen nog niet zoveel auto’s, dus de autohandelaar en de autosloperij verschenen pas veel later. Volgens het Autosloperij Museum doken de eerste autosloperijen op in Nederland rond 1950.
sloopautoNa hun laatste rit werden de auto’s op een terrein verzameld waar ze stonden te wachten of er nog iemand iets van hun nog bruikbare onderdelen nodig had. Vaak werden die er dan ter plekke af gesloopt en verkocht aan een blije klant die voor een klein bedrag zijn eigen auto weer kompleet maakte. Als een auto door weer in wind roestig en lek geworden was, en overwoekerd met planten, was het einde in zicht. De hele auto met alles erop en eraan werd dan samengeperst tot een blok en ging naar de metaaloven. Allicht kwam daar wel eens een afvalstofje bij vrij hier en daar, maar daar maakten niet veel mensen zich toen druk om. Deze manier van autoslopen is anno nu natuurlijk achterhaald. Door nieuwe veiligheids- en milieuwetten zijn demontage en recycling nu woorden die veel beter passen dan ‘slopen’ en ‘autokerkhof’.

Wilt u uw auto verkopen of aanmelden voor demontage?

Neem contact op met Sloopauto Inkoop Groep. Bel ons op 085-76 00 131. Dan krijgt u een goed bod en zorgen we dat uw auto snel en vakkundig wordt opgehaald waar en wanneer u wilt. Als de auto gedemonteerd moet worden kunt u ervan uitgaan dat deze milieubewust gerecycled wordt bij een autosloperij die volgens wetten en regels werkt.
 

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Tel 085-7600131