Openingstijden: ma t/m vr 08:00-22:00, za 09:00-17:00 uur

   

Bel 085-76 00 131 - Landelijk nummer

Oldtimer regeling fiasco of niet?

Oldtimer naar de sloopDe Telegraaf meldde op 1 september 2014: “Een flinke tegenvaller voor het kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. En dat is niet de eerste keer dat het kabinet belastingeffecten uit de duim zuigt, zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt bij BNR. „Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast.”

Van de 120 miljoen euro die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar slechts 35 miljoen euro binnen. Minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote 140 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen.

De Telegraaf zette de kop “Kabinet verrekent zich met oldtimerregeling” erboven, en gaat verder met

Dat kan geen verrassing zijn, zegt Omtzigt. „Dat roepen we in de Kamer van tevoren: als je dit doet, weet je dat mensen die zomaar drieduizend euro per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen, want dan word je hobby onbetaalbaar. En daar is niet naar geluisterd.”

Per 1 januari dit jaar moeten oldtimers weer wegenbelasting betalen als ze minder dan 40 jaar oud zijn, in plaats van de 25 jaar die daarvoor gangbaar was.

Eigenaren van Oldtimers die geen zin hadden om vanaf 2014 meer belasting te betalen, hebben al in 2013 massaal gekozen voor de optie om hun klassieker in het buitenland te verkopen.
De export van oldtimers is in 2013 fors toegenomen. De uitvoer van personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6.182 naar 14.115 wagens, een groei van wel 128%. Dit volgens berichten van VWE voertuiginformatie en -documentatie.

De totale export van tweedehandswagens in het algemeen liep in 2013 terug. Er werden 279.036 gebruikte personenauto’s uitgevoerd, ruim 14 procent minder dan in 2012. Daarmee bereikte deze export volgens de statistieken van VWE nog wel het één na hoogste niveau ooit.

De exportstijging van oldtimers is vooral veroorzaakt dor de zgn Oldtimer-regeling, aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers. Voor veel van deze auto’s moest sinds het begin van 2014 wegenbelasting worden betaald, wat vroeger niet hoefde, en daarom wilden opeens veel oldtimerbezitters van hun klassieke auto af.
Voor benzineauto’s geldt dat de eigenaar er maximaal 120 euro per jaar voor betaalt aan wegenbelasting, mits er in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer wordt gereden.

Het kabinet hoopte met de nieuwe fiscale regeling voor oldtimers zo’n 12 miljoen Euro extra te innen aan belastinggeld, maar dit is niet gelukt. Volgens de Stichting Autobelangen komt er maar 35 miljoen Euro van de beoogde 120 miljoen binnen.

Labels:, , , , , , , ,

Trackback van jouw site.

Tel 085-7600131